Böbrek Taşları

Böbrek içinde odacıklarda oluşan mineral içerikli sert oluşumlardır. Böbrek taşlarından çok küçük olanlar rahatsızlık vermeden idrar akımı ile düşerken, büyümüş taşlar kaliks çıkışını, böbreğin pelvisi denilen havuzcuğunun çıkışını, böbreği idrar kesesine yani mesaneye bağlayan üreter denilen idrar kanalını tıkayarak, idrar geçişine kısmi veya tam olarak izin vermeyebilir. Taşın tıkanıklık yaptığı seviyenin üstünde idrar kanalında ve böbrekte biriken idrar içeride basınç artışına neden olarak şişliğe neden olur. Bu durum da ağrı sinirlerini uyararak hastanın hafiften dayanılmaz derecelere kadar ağrılar çekmesine neden olur. Hasta ağrıyı böbrek bölgesinde, sırtta, yanda ve kasığa doğru yayılan şiddetli bel ağrısı şeklinde hissedebilir. Ayrıca bulantı ve kusma da bu ağrıya eşlik edebilir.

Böbrek taşı varlığını, bulunduğu yeri ve büyüklüğünü hızlı bir şekilde belirleyerek, en uygun tedavinin en kısa sürede uygulanmasında fayda vardır. Tedavide geç kalmak böbrekte geri dönüşümü olmayan hücre ölümüne, doku hasarına, hatta böbrek yetmezliğine ve kaybına neden olmaktadır.

Kadınlara göre erkeklerde 2-3 kat daha fazla görülen taş hastalıkları her yaşta görülebilmektedir. Ülkemizde diğer ülkelere kıyasla taş görülme sıklığı ( %15 oranında) daha fazladır.

• Kadınlara göre erkeklerde 2-3 kat daha fazla görülür

• Türkiye’de diğer ülkelere oranla %15 daha fazla görülürü

• Mineral içerikli sert oluşumlardır

• Tedavide geç kalmak, ileri de büyük sorunlara neden olabilir

Mustafakemalpaşa, Karacabey, Susurluk

ÇALIŞMA SAATLERİMİZ

Pazartesi – Cuma 8:00 – 17:00
Cumartesi 9:30 – 17:00

Klinik Adresimiz

Operatör Doktor Umut Turan’ın, Mustafakemalpaşa Kliniği’nde ki BÖBREK TAŞLARI Uygulama Videoları ve Görselleri

Böbrek Taşı Hakkında Yararlı Bilgiler

Böbrek Taşı Nedir? Böbrek Taşı Belirtileri ve Tedavisi

Böbrekler, günlük metabolizma sonucu oluşan ve vücuttan atılması gereken maddeleri atarak günlük yaşamın sağlıklı bir şekilde devamını sağlayan organlardır. Vücuttaki fazla suyun, sodyum, potasyum gibi elementlerin fazlasının atılmasını, üre, kreatinin gibi metabolizma ürünlerinin kandan süzerek atılmasını sağlar. Kalsiyum ve fosfor dengesini düzenler. D vitamini sentezine katkıda bulunur. Kan basıncının dengede kalmasını sağlar. Bu işlevler sırasında bazı minerallerin çok çeşitli faktörlerle bir araya gelmesi sonucu böbrekten taşlar oluşabilir.

Böbrek taşı neden olur?

Böbrek taşlarının neden olduğu ile ilgili pek çok araştırma halen devam etmektedir. Böbrek taşları tek bir nedenle değil, pek çok nedenin bir araya gelmesi ile oluşmaktadır. Diyet, iklim şartları, çalışma koşulları, genetik yatkınlık, bazı metabolik hastalıklar böbrek taşı oluşumuna neden olur. En çok suçlanan nedenler, yetersiz sıvı alınması, aşırı tuz tüketimi ve obezitedir.

Böbrek taşının belirtileri nelerdir?

Böbrek taşları çok şiddetli bir ağrı ile ortaya çıkabileceği gibi, bazen sessiz nitelikli ağrılarla da görülebilir. Bulantı, kusma, idrar yolu enfeksiyonu, idrar yollarında kanama gibi şikayetlere de yol açabilir. Yeterli tedavi görmeyen taş hastalarında kronik böbrek hastalıkları da ortaya çıkabilir.

Böbrek taşı çeşitleri nelerdir?

En çok görülen böbrek taşı çeşidi kalsiyum oksalat taşıdır. Magnezyum amonyum fosfat, ürik asit, kalsiyum fosfat gibi taş çeşitleri de vardır.

Böbrek taşının tanı yöntemleri nelerdir?

Tanı yöntemlerinde kan tahlili, idrar tahlili, ultrasonografi, bilgisayarlı tomografi önemle rol oynar. En sık kullanılan tanı koyma yöntemi bilgisayarlı tomografidir.

Böbrek taşının tedavi yöntemleri nelerdir?

Taşların büyük bir kısmı, özellikle 4 mm’den küçük olanlar genellikle kendiliğinden düşerler. Bu düşmeyi kolaylaştırmak için kullanılan ilaç tedavileri vardır. Bir başka yöntem, ESWL ile vücut dışından şok dalgası ile taşların kırılmasıdır. Son dönemlerdeki teknolojik gelişmeler ile böbreklerin ve idrar yollarının içindeki bütün noktalara endoskopik olarak ulaşmak, buradaki taşları lazer ile kırıp özel aletlerle çıkararak tedavi etmek mümkün hale gelmiştir. Bu nedenle açık ameliyatlar nadiren yapılmaktadır. Endoskopik operasyonlar ile sorunlar büyük ölçüde çözülmektedir.

Icon

Böbrek taşı sorununa sahip hastalarımız, bir an önce tedavi yöntemine geçmelilerdir. İleriki dönemlerde büyük sorunlara neden olabilir

Operatör Doktor Umut TURAN
Operatör Doktor Umut TURANÜroloji Uzmanı